V 4Q roku 2020 sa spustilo finálne testovanie v rámci procesu získania európskej homologizácie pre elektrický model SK080ES. dokončenie procesu homologizácie sa očakáva v 1Q 2021. Výskumno-vývojový tím pracuje od 2Q 2020 paralelne na vývoji prototypového modelu na vodíkový pohon SK080HS.
Súčasťou tohto komplexného projektu je okrem vývoja a konfigurácie novej vodíkovej pohonnej jednotky aj zmena vonkajšieho a vnútorného dizaj-nu a ďalšie zlepšenie konštrukčných vlastností karosérie.
Autobus je svojimi parametrami určený primárne do mestskej premávky. Jeho modulárna konštrukcia karosérie znamená, že môže mať celkovo 3 varianty svojho prevedenia, čo do počtu dverí či sedenia. Karoséria je samonosná a vyrobená z kompozitných materiálov, ktoré nepodliehajú korózii – nemá totiž žiadne zvary ani oceľové časti. Navyše je veľmi ľahká, pevná, nevodivá a nehorľavá, ľahko sa udržiava a jej životnosť pri správnej údržbe dosiahne bez problémov aj 40 rokov.
Vyrobený vodíkový model má celkovú dĺžku 7982 mm, šírku 2550 mm a výšku 2940 mm. Celkovo sa na palube odvezie komfortne 56 cestujúcich, z toho 19 má miesto na sedenie. Nástupná plošina je nízkopodlažná, ponúka tak bezbariérový prístup pre kočíky, bicykle či hendikepované osoby na invalidných vozíčkoch.
Štandardom je regulovateľná a výkonná klimatizácia s tepelným čerpadlom. Jeho funkcii napomáha aj prídavný výmenník, v ktorom sa rekuperuje zbytkové teplo získané pri premene vodíka na elektrickú energiu.
A Siemens Elfa electric motor with a total power of 160 kW and a torque of 2500 Nm was used to drive the bus. The electric motor is powered by a pair of accumulators with a total capacity of 70 kWh.
A bus powered in this way can travel up to 110 km purely on electric power. To increase the range up to 410 km, a highly efficient hydrogen fuel cell was integrated into the system, which charges both batteries while driving with a maximum of 30 kW. It obtains the energy for this through a chemical reaction of oxygen and hydrogen - it obtains oxygen from the surrounding air and hydrogen from equipped high-pressure tanks with a total capacity of 10.5 kg.
The hydrogen is stored in a total of 4 tanks under a pressure of 350 bars, uniquely in the traditional "rear engine" compartment. The by-product is H2O, i.e. water in the form of water vapor. The heat generated during the generation of electricity is used to heat the driver's and passengers' cabin through a special heat exchanger.
Thanks to the combination of the ultra-light modular construction of the body and globally unique storage of hydrogen tanks, the bus achieves a record low hydrogen consumption - only 3.2 kg/100 km and a total range of 400 km per refueling.
A total of 4 hydrogen tanks are stored in the rear, "engine" part of the bus under a pressure of 350 bars, which is different from the case of competing buses, which have hydrogen storage on the roof due to their size and capacity.
Such a solution brings several advantages to our bus - lower weight of used tanks and less stored hydrogen, faster refueling, lower center of gravity, better handling of the bus, less load on the axles and thus longer durability and service life.
Nie je ekológia ako ekológia. Bežné autobusy na elektrický pohon potrebujú na svoj účel a dojazd pomerne veľké a ťažké batérie, nutné neustále dlho dobíjať z elektrickej siete.
Vodíkový autobus zo slovenskej dielne potrebuje na svoju prevádzku a rovnaký dojazd nepomerne menšie akumulátory, odpadá aj potreba ich každodenného nabíjania z elektrickej siete. Výrazne tak znižuje svoju uhlíkovú stopu a celkové ekologické zaťaženie.
Dopĺňanie vodíka do nádrží za ideálnych podmienok trvá necelých 10 minút. V prípade núdze je možné autobus naďalej dobíjať aj z elektrickej siete.